Logo 4 Mei-Projekt
Foto koor 4 Mei-Projekt

Onze eerste Nieuwsbrief!

Hartelijk welkom bij deze eerste Nieuwsbrief van het 4 Mei-Projekt. We willen je als bezoeker van onze concerten, (oud) lid of donateur graag informeren over en enthousiast maken voor onze maatschappelijk betrokken muziekprogramma's, vaak met theater, poëzie, film, tentoonstelling of lezing.
We hopen van harte dat de nieuwsbrief je zal inspireren tot bezoek van onze concerten
of wellicht zelfs deelname aan ons koor!
In deze eerste nieuwsbrief vind je informatie over:

- Het 4 Mei-Projekt
- Programma 2017: Chains of Hope
- Componiste Libby Larsen
- Highlights 2016


Voor de adressering van deze nieuwsbrief hebben wij gebruik gemaakt van ledenlijsten (ook oud-leden) en reserveringslijsten omdat wij denken dat jullie geïnteresseerd zijn in het 4 Mei-Projekt. We wensen je veel leesplezier, maar mocht je de nieuwsbrief toch niet willen ontvangen dan kun je je hier afmelden.


repetitieweekend 2017 Het 4 Mei-Projekt


Het 4 Mei-Projekt is opgericht in 1979 uit behoefte aan een alternatieve vorm van herdenking die een verband legt met actuele strijd voor vrede en sociale rechtvaardigheid. Dit is uitgegroeid tot een jaarlijks maatschappelijk betrokken muziekprogramma met koorzang, muzikale begeleiding en ander vormen van cultuur als theater, film, tentoonstellingen en lezingen.
Lees meer..

Chains of Hope


In 2017 zingt het 4 Mei-Projekt 'Chains of Hope'.

Concerten:
- 23 april / 15.30 uur / Nassaukerk / Amsterdam
- 4 mei / 21.00 uur / Lutherse Kerk / Groningen
- 7 mei / 15.30 uur / Doopsgezinde Kerk / Groningen
- 14 mei / 15.30 uur / Groate Kerk / Sint Jacobiparochie
Lees meer..
foto Libby Larsen

Componiste Libby Larsen


In het nieuwe programma 'Chains of Hope' zingen en spelen wij twee belangrijke werken van de componiste Libby Larsen. De liederencyclus 'I dream of peace' is gecomponeerd op zes gedichten van kinderen uit het voormalig Joegoslavië ten tijde van de burgeroorlog tussen 1991 en 1999.
De compositie 'Chain of Hope' is geschreven als eerbetoon aan voorvechters voor mensenrechten. Libby Larsen is één van de meest uitgevoerde moderne componisten van koormuziek in Amerika.
Lees meer..


Highlights 2016




Na het grote Project 'Jouw Vrijheid, Mijn Vrijheid' op en rond 4 mei zijn in 2016 nog tal van activiteiten ontplooid om bij te dragen aan bekendheid, internationale verbinding, herdenking en eigen kwaliteit. Zo hebben we ons zangseizoen op 7 juli afgesloten met een Eindejaarsconcert in Engelbert voor vrienden, familie, relaties en nieuwe leden.

Op 6 november 2016 hebben we onder het motto 'Frieden kommt nicht von allein' opgetreden met het Duitse projectkoor 9.november Aurich in de Neue Kirche in Emden ter afsluiting van de 9e Emder Friedenstage. We zongen o.a. werk van Bertolt Brecht en Henryk Gorecki. Het concert was uitstekend bezocht en het publiek zeer enthousiast!
Direct daarna volgde onze muzikale bijdrage aan de herdenking van de Kristallnacht op 9 november op de Grote Markt en in de Synagoge te Groningen.

Een ander hoogtepunt het afgelopen jaar waren de Masterclasses van Karin van der Poel, mezzo-sopraan bij het Nederlands Kamerkoor en zangdocente aan het Utrechts Conservatorium. Zij heeft ons zeer geïnspireerd om te zingen vanuit intentie en emotie, goed naar elkaar te luisteren en sfeer en kleur om te zetten in klank. Daarnaast hebben de zanglessen van studenten van het Gronings Conservatorium zeker bijgedragen aan onze technische zangkwaliteit!

De impressie van één van onze koorleden geeft het mooi weer: "Veel gedaan in 2016? Jazeker! Ik vond het heel fijn. Dit alles met een groep mensen die naar beste vermogen wil presteren en goed met elkaar kan opschieten. Ik ben daar ontzettend trots op. De vooruitzichten voor 2017 zijn minstens zo goed!

repetitieweekend 2017 Het 4 Mei-Projekt


Het 4 Mei-Projekt is opgericht in 1979 uit de behoefte aan een alternatieve vorm van herdenking die een verband legt met actuele strijd voor vrede en sociale rechtvaardigheid. Dit is uitgegroeid tot een jaarlijks maatschappelijk betrokken muziekprogramma met koorzang, muzikale begeleiding en andere vormen van cultuur als theater, film, tentoonstellingen en lezingen.

De programma's richten zich op actuele thema's rond sociale onrechtvaardigheid en onderdrukking. Symbool daarvoor staan de kleurige driehoeken in ons logo, die weergeven welke groepen achtervolgd en onderdrukt werden in de Tweede Wereldoorlog en helaas vaak ook nog in onze huidige tijd. De muziek die wij brengen, soms speciaal voor ons gecomponeerd, vormt een inspirerend middel om de thematiek op een betrokken manier onder de aandacht te brengen.Wij brengen interessante, vernieuwende programma's met bijzondere muziek over onderwerpen die te maken hebben met de herdenking op 4 mei, en de daarmee verbonden bevrijding van fascisme en sociale onrechtvaardigheid.

Jaarlijks stellen wij een programma samen met muziek rond een (actueel) thema. Wij leggen contacten over de hele wereld, zoeken muziek en teksten of geven compositieopdrachten.
In de programma's ligt het accent op de koormuziek. Soms combineren wij kooroptredens - a capella of begeleid door ensemble of orkest - met theater, tentoonstellingen of lezingen. Wij hebben programma's gemaakt over Entartete Musik, Zuid-Afrika/Soweto, de Spaanse burgeroorlog, de Jodenvervolging, Armenië, Indonesië, Zuid-Afrika, vluchtelingen in Nederland, over zigeuners in Europa en over de situatie in voormalig Joegoslavië.
Mooie programma's met muziek die er toe doet!

Het doel van deze concerten is niet alleen stilstaan bij de herdenking, maar ook het publiek informeren en aan het denken zetten over wat de destijds bevochten vrijheid nu, meer dan 70 jaar later, nog betekent.

Met onze programma's willen aan die herdenking iets nieuws mee geven. Soms wordt muziek speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerd of bewerkt of wordt gezocht naar muziekstukken die nog niet vaak in Nederland zijn uitgevoerd. Het is de bijzondere combinatie van herdenkingsconcert met nieuwe of in Nederland weinig uitgevoerde muziek, die de concerten bijzonder maken.

Wanneer zich daarvoor in de loop van het jaar een goede gelegenheid voordoet, treden wij op met een keuze uit ons basisrepertoire uit de programma's van vorige jaren.

Terug

Chains of Hope


In 2017 zingt het 4 Mei-Projekt over 'Chains of Hope'. Het programma is samengesteld door onze dirigent Pieter Kole vanwege zijn 20-jarig jubileum bij het 4 MP. Het gaat over voorvechters, die hun nek hebben uitgestoken voor gelijkheid tussen mensen zoals bevrijding uit slavernij, stemrecht voor vrouwen en rechten van kinderen op bescherming en veiligheid.
De voorlopige lijn in het concertprogramma is beschreven door onze dramaturge en tevens koorlid, Anne van Lissa.


Voorlopige lijn programma 2017


Het begin van het Requiem van Schnittke zingen we om de slachtoffers te herdenken van oorlog en sociaal onrecht. Herdenken is voor ons, het 4 mei-Projekt, de belangrijkste reden dat we samen muziek maken.
Halverwege het stuk zit een wending, die symbool staat voor de voorvechters, mensen die
hun nek hebben uitgestoken voor gelijkheid tussen mensen en meer veiligheid op de wereld. Aan hen dragen we dit Requiem in het bijzonder op.

Chain of Hope zien we als een eerbetoon aan drie voorvechters voor mensenrechten:
Ex-slaaf Frederick Douglass zette zich in de tweede helft van de negentiende eeuw in voor de bevrijding uit slavernij, daarna voor emancipatie van zwarte mensen en ten slotte voor vrouwenrechten.
Amy Post en Susan B. Anthony leverden in diezelfde periode een belangrijke bijdrage aan stemrecht voor vrouwen, hun recht om in het openbaar te spreken en stemrecht voor zwarte vrouwen.
Het stuk eindigt met de dood van Frederick Douglass.

Repetitieweekend januari 2017: pianiste Olga Karelova, bariton Kees Jongsma, actrice Joyce Louiza, regisseur Ton Rohde.

Uit de dood ontstaat nieuw leven. De drie Wiegeliederen van Gorecki staan voor dit nieuwe leven. Kinderen hebben recht op geborgenheid en veiligheid, hun vaders en moeders zijn vaak voorvechters, ze proberen hen te beschermen bijvoorbeeld in oorlogssituaties.
Uit de tekst van het eerste lied spreekt echter ook de wens dat het kind snel opgroeit, zodat het op eigen benen kan gaan staan en kan werken. Dat we kinderen niet de bescherming en veiligheid kunnen bieden waar ze recht op hebben, blijkt uit de cyclus ‘I dream of peace’.

Libby Larsen componeerde de zes liederen op gedichten van kinderen uit het voormalig Joegoslavië, ten tijde van de burgeroorlog die plaats vond tussen 1991 en 1999.

Het concert eindigt met de wensdroom van Roberto uit Pula, destijds 10 jaar:

If I were President
the tanks would be playhouses for the kids
Boxes of candy would fall from the sky
The mortars would fire balloons.
And the guns would blossom with flowers.
All the world’s children
would sleep in a peace unbroken
by alerts or by shooting
The refugees would return to their villages
And we would start anew


Terug..

Componiste Libby Larsen


foto Libby Larsen
In het nieuwe programma 'Chains of Hope' zingen en spelen wij twee belangrijke werken van de componiste Libby Larsen. De liederencyclus 'I dream of peace' is gecomponeerd op zes gedichten van kinderen uit het voormalige Joegoslavië ten tijde van de burgeroorlog tussen 1991 en 1999.

De compositie 'Chain of Hope' is geschreven als eerbetoon aan voorvechters voor mensenrechten.

Libby Larsen is geboren in 1950. Zij is een populaire en één van de meest uitgevoerde moderne componisten van koormuziek in Amerika. Zij wordt geroemd om de toegankelijkheid van haar composities. In 1981 werd zij gekozen tot Minnesota Woman of the Year in Arts.

Libby Larsen was van 1983 tot 1987 huiscomponist van het Minnesota Orchestra. Zij componeerde meer dan 500 werken, van intieme vocale- en kamermuziekwerken tot orkestmuziek en 13 opera's. In haar werken gebruikt zij vaak elektronische instrumenten. In 1994 ontving zij een Grammy Award als producent van de cd The Art of Arlene Angèr. Haar opera Frankenstein: The Modern Prometheus werd bekroond in de lijst van acht klassieke muziekevenementen door 'USA Today'. In 2010 ontving zij samen met de dirigent James Levine de George Peabody Prijs van de John Hopkins Universiteit in Baltimore.

(bronnen: Wikipedia en www.libbylarsen.com)

Terug..